Lesní stezky a pěšiny
Trasy stezek často vedou lesními porosty a pojem stezky je také zakotven v ČSN 73 6108 Lesní dopravní síť. Norma definuje lesní stezky a lesní pěšiny, které řadí mezi lesní dopravní síť. Lesní stezky se dle normy "navrhují s parametry, které vyhovují účelu, kterému mají sloužit (např. cyklistické nebo jezdecké stezky). Povrch stezky může být zpevněn odpovídajícím způsobem, anebo může být bez zpevnění. V nepříznivých terénních podmínkách musí být trasa zajištěna proti nepříznivým vlivům povrchové vody." Lesní pěšiny "se navrhují s maximálním využitím současných tras pěšin a tak, aby podchycovaly turisticky zajímavá místa v oblasti... Maximální podélný sklon závisí na morfologii terénu a na náchylnosti podložních zemin k poškození povrchovou vodou. Případné zajištění povrchu pěšin se provádí výhradně z přírodních materiálů."
Příklady historických lesních stezek a pěšin
Morávkova stezka (historický lesnický chodník na území Školního lesního podniku Masarykův les Křtiny). Tuto stezku nechal ve třicátých letech minulého století vystavět k loveckým a vycházkovým účelům Karel Morávek (1877 - 1934), správce a lesmistr velkostatku Schönburg-Hartenstein se sídlem v Brně - Králově Poli. Někdy po roce 1945 lesy obklopující Morávkovu stezku přešly pod správu ŠLP ML Křtiny a stezka byla v 70. letech minulého století použita k vybudování Naučné stezky lesnické s mnoha panely vysvětlujícími problematiku lesnictví. V současné době je tato stezka součástí turistických tras (naučná stezka je zrušena), spravována Klubem českých turistů (KČT).
Kvasnička, T. (2007) Dvě cesty lesem: Budoucnost českého bikingu – ranvej, nebo lesní stezky? Velo, 22-27.
Stezka u řeky Ploučnice
Stezka vedoucí po pravém břehu řeky Ploučnice mezi Benešovem a Františkovem byla s velkou pravděpodobností postavena (nebo upravena) začátkem 20. století jako rekreační stezka pro místní obyvatele. Přestože není dlouhodobě udržovaná a na některých místech je značně poškozená, dokládá dodnes vysokou úroveň tehdejších znalostí o stavbě udržitelných stezek, která je dnes pozapomenutá a nedoceněná. Jedná se o vrstevnicovou stezku, vystavěnou z čedičových kamenů.
(Hana Hermová, www.lesnistezky.cz).
Historická lázeňská stezka nad Děčínem
S rozvojem lázeňství v českých zemích souvisí i výstavba turistických lázeňských stezek. Přestože dnes již nejsou běžně udržovány a pomalu se ztrácejí, dají se stále mezi nimi nalézt zajímavě technicky řešené podklady. Příkladem může být lázeňská stezka vystavená ve strmých svazích nad Děčínem.
Historické lesní stezky a pěšiny. Autor fotografií: Alice Kozumplíková (Mendelu v Brně)
www stránky o trvale udržitelných lesních stezkách
Lesnistezky.cz [online]. 2009 [cit. 2010-12-13]. Lesní stezky. Dostupné z WWW: <http://lesnistezky.cz/>.
Texty na webu jsou chráněny autorským zákonem. Texty na webu Lesní stezky jsou volně šiřitelné, avšak musí být uveden jejich zdroj, autor a do textu nesmí být zasahováno (podrobněji v patičce webu Lesnistezky.cz).
Více o uvedených a dalších lesních historických stezkách najdete zde: http://lesnistezky.cz/pribehy-stezek/
Podrobnější informace o lesních stezkách, o jejich managementu, konstrukčních principech, údržbě a případové studie najdete v publikaci zde: http://lesnistezky.cz/lesnistezky.pdf
Singltreky - stezky pro terénní cyklistiku
Singltrek je určen především sportovním cykloturistům. Singltrek je cesta o šířce do 1,8 m má přírodní povrch, nesmí nikdy stoupat víc než polovinu sklonu spádnice a úsek trasy by nikdy neměl mít celkový sklon větší než 15 %. Koruna stezky je celá zařízlá do svahu a mírně se v příčném směru sklání, aby odváděla vodu. Ve směru jízdy často alespoň na krátký čas mění směr a sklon. To zabraňuje tomu, aby voda stékající po jejím povrchu nabírala rychlost způsobující erozi. Vinoucí se charakter cesty ale taky reguluje rychlost, kterou se po ní cyklisté mohou pohybovat. Výstavba singltreku je finančně nenáročná a pokud je singltrek správně postaven, vyžaduje minimální údržbu. Singltrek představuje menší zásah do přírodních procesů, s „věkem zraje“ a srůstá s přírodou. (www.cemba.cz).
Více o filozofii a pojetí singltreku, základních prvcích konstrukce stezek pro terénní cyklistiku najdete v publikaci Singltrek: Rekreační stezky pro terénní cyklistiku zde: KVASNIČKA, Tomáš Singltrek: Rekreační stezky pro terénní cyklistiku. [s.l.] : [s.n.], 2008, 3.1.2008 [cit. 2010-12-13]. Dostupné z WWW: <http://cemba.cz/publikace/Kvasnicka-T-Singltrek-Rekreacni-stezky-pro-terenni-cyklistiku.pdf>.
První realizovaný projekt singltreku vznikl ve Frýdlantském výběžku v okolí hory Smrk (1124 m n.m.). Jde o první singltrekovou destinaci v ČR a kontineltální Evropě. Více o projektu Singltrek pod Smrkem najdete zde: Singltrek pod Smrkem [online]. 2010 [cit. 2010-12-13]. Singltrek pod Smrkem. Dostupné z WWW: <http://www.singltrekpodsmrkem.cz/>.
Hipostezky a rekreační jezdectví
Rekreační jezdectví a hipoturistika jsou kromě sportu v současné době také stále více vyhledávanou formou relaxace a aktivního trávení volného času. Jejich velikou výhodou je, že jde o aktivity vhodné a dostupné pro lidi všech životních stylů, pro muže i ženy, děti i dospělé, ale také pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace (hipoterapie). Navázání bližšího kontaktu s koněm prokazatelně působí příznivě na lidskou mysl, pohybem v krajině je pozitivně posilován vztah člověka k přírodě. Celkově jde o formu duševního odpočinku člověka.
Obecné informace o hipotrasách a hipostezkách
Parametry pro návrh hipotras - článek
Parametry pro návrh hipotras - prezentace
Příklad návrhu hipotrasy - okolí Veveří